Μια συνάντηση της Επιστήμης με το Π. Φάληρο ...

Την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2018 το σχολείο μας  οργάνωσε μια εκδήλωση στον Πολυχώρο του Δημαρχείου Π. Φαλήρου. Την εκδήλωση στήριξε και μας βοήθησε στην υλοποίησή της ο Αντιδήμαρχος Παιδείας κ. Ιωάννης Φωστηρόπουλος.  Όλοι οι μαθητές ,οι καθηγητές και ο Διευθυντής του σχολείου βρέθηκαν εκεί.  Αφορμή για αυτή την εκδήλωση υπήρξε ένα προγραμματισμένο ταξίδι του σχολείου στις εγκαταστάσεις του CERN στη Γενεύη σε δέκα περίπου μέρες.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης προβλήθηκε το βραβευμένο ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ, παραγωγής 2017 με τίτλο:

"CERN: Τα μυστικά του Σύμπαντος"

Το ντοκιμαντέρ δημιούργησε η δημοσιογράφος της ΕΡΤ Αντριάνα Παρασκευοπούλου και για αυτή τη συνεισφορά της στην  επιστήμη πήρε τιμητική διάκριση από τον Δήμαρχο Π. Φαλήρου κ. Διονύσιο Χατζηδάκη.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν και σημαντικοί άνθρωποι της επιστήμης που μίλησαν στους μαθητές μας για τα επιτεύγματα της Φυσικής , για τα πειράματα που πραγματοποιούνται στο CERN ( Ευρωπαικό Εργαστήριο Σωματιδιακής Φυσικής) και απάντησαν σε ερωτήματα που τους έθεσαν. Ήταν εκεί ο διακεκριμένος αστροφυσικός Διονύσιος Σιμόπουλος, Επίτιμος Διευθυντής Ευγενιδείου Πλανητάριου και ο επί πολλά χρόνια Αντιπρόεδρος της ΕΕΦ (Ένωσης Ελλήνων Φυσικών) Παναγιώτης Φιλντίσης. Επί πλέον σε ζωντανή σύνδεση με το CERN, μέσω Skype, είχαμε τη χαρά να συνομιλήσουμε και με τον Ευάγγελο Γαζή, Καθηγητή Σωματιδιακής Φυσικής στο ΕΜΠ και συντονιστή των Ελληνικών επιστημονικών ομάδων στο CERN. 

Την εκδήλωση επιμελήθηκε η Φυσικός Βασιλική Μηλιώνη.

Στις 28 Νοεμβρίου 2017 μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας συμμετείχαν στην υλοποίηση της α' φάσης του συλλογικού επιστημονικού πειράματος "Επιστήμη του Πολίτη (Citizen science) στα σχολεία".

Η Επιστήμη των Πολιτών αναφέρεται στη γενική συμμετοχή του κοινού σε δραστηριότητες επιστημονικής έρευνας, όταν οι πολίτες συμβάλλουν ενεργά στην επιστήμη είτε με την πνευματική τους προσπάθεια είτε με τις γνώσεις τους ή με τα εργαλεία και τους πόρους τους.

Οικοδεσπότες και οργανωτές της ημερίδας  το Ίδρυμα Ευγενίδου.

Συντονιστές της δράσης επιστήμονες/ ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης (UB)  και το Ανοικτό Πανεπιστήμιο της Καταλονίας (UOC): Josep Perelló (UB),  Enric Senabre (UOC), Anna Citgarini (UB) Julià Vicens (UB) και  Isabelle Bonhoure (UB).

Βασικά θέματα έρευνας ήταν η ανθρώπινη κινητικότητα, οι μηχανισμοί λήψης αποφάσεων, και κοινές ανθρώπινες συμπεριφορές. Οι μαθητές μας παρακολούθησαν τις οδηγίες των συντονιστών για το πως θα στηθεί ένα δημόσιο κοινωνικό πείραμα και υλοποίησαν τις δράσεις σύμφωνα με το πρόγραμμα:

Σχέδιο Προγράμματος

8:30-9:30 Επιστήμη των Πολιτών, Θεωρία Παιγνίων και πειράματα για την Κοινωνική Αλλαγή: Μια σύντομη εισαγωγή.

Μια πρακτική επίδειξη πραγματικών παιχνιδιών  με τη χρήση ταμπλετών.

9:30-10:30 Προσδιορίζοντας το συλλογικό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Εργασία σε ομάδες και ανάληψη ρόλων. 

10:30-11:00 Διάλειμμα

11:00-12:00 Ερευνητικά ερωτήματα και δημιουργία ειδικών ερευνητικών προβληματισμών.

12:00-13:15 Εννοιολογικό διάγραμμα του πειράματος

13:15-13:45 Συμπεράσματα και επόμενα βήματα

Οι τέσσερις ομάδες εργασίας που δημιουργήθηκαν ερεύνησαν τα θέματα / ιδέες των μαθητών όπως προέκυψαν μετά από διάλογο και ψηφοφορία:

  • Διάκριση των φύλων
  • Ρύπανση του περιβάλλοντος

 

 

Συμμετείχαν οι μαθητές: 

Βασίλης Βογιατζής, Βασιλική Μπασιάκου, Αγγελική Ναρλίογλου, Χαράλαμπος Πετράκης, Παναγιώτης Πολυμερόπουλος, Κρίστι Πρίφτι, Σωτηρία Σκαμάγκα, Σωτήρης Σολδάτος, Αλεξάνδρα Τσίγκα, Φραντζέσκο Τσουλχάι , Γιώργος Φλαμπούρης, Μαρία Μαγδαληνή Χόντα, Δέσποινα Κοτσώνη, Κωνσταντίνα Καραγιαννάκη,Ειρήνη Νακοπούλου, Αργυρώ Παναγιωτοπούλου, Ανδρέας Παπαδόπουλος, Ειρήνη Σεναρέλη, Ελένη Τσολιά, Εράλια Κατσακιώρη, Πωλίνα Μανωλοπούλου, Ιωάννα Μετάι, Βασιλική Νικολού, Ντανιέλα Ρούντα, Δήμητρα Σούρα,Άντζελα Τοπάλλι, Μυρτώ Τριτάκη, Νόνα Χαρουτιουνιάν

και οι καθηγήτριες Βασιλική Μηλιώνη και Πολυξένη Σίμου, υπεύθυνες για το πρόγραμμα.

Σε  Άρθρο της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ μπορείτε να δείτε τι έγραψε για τη δράση  η δημοσιογράφος Βίκυ Κατεχάκη.

Μνήμες και Αποτυπώματα

1940 - '44

Αυτός ήταν ο τίτλος της έκθεσης φωτογραφίας που διοργάνωσε το σχολείο μας στο Πολιτιστικό κέντρο "Φλοίσβος" στη Λεωφ. Ποσειδώνος στο Π. Φάληρο. Η έκθεση πραγματοποιήθηκε στις 17 και 18 Οκτωβρίου 2017 με την ευκαιρία του εορτασμού της απελευθέρωσης της Αθήνας από τη Γερμανική κατοχή στις 12 Οκτωβρίου 1944. 

Η αφίσα της εκδήλωσης: 

Η έκθεση περιελάμβανε φωτογραφίες / εικόνες από τις ενότητες:

  • Έναρξη του ελληνοιταλικού πολέμου στις 28/10/1940, το έπος του '40 στα αλβανικά βουνά και αποτύπωση της εξάμηνης σύγκρουσης με τη βοήθεια της τέχνης σε πίνακες ζωγραφικής, αφίσες και γελοιογραφίες.
  • Η είσοδος των Γερμανών στην Αθήνα, καθημερινή ζωή στην πόλη, πείνα στην κατοχική Αθήνα το χειμώνα του '41-'42, Αντίσταση, αντίποινα, εικαστικές μαρτυρίες της κατοχής, Απελευθέρωση.
  • Αφιέρωμα στην Ήβη Αθανασιάδου, το κορίτσι από το Π. Φάληρο που σκοτώθηκε από έναν στρατιωτικό γιατρό, αξιωματικό του Γερμανικού στρατού, την ημέρα της απελευθέρωσης της πόλης και ενώ έγραφε με τους συμμαθητές της  συνθήματα χαράς στους τοίχους.

Την Τρίτη 17 Οκτωβρίου, οι μαθητές μας με δρώμενα μουσικής, απαγγελίας και τραγουδιών "ζωντάνεψαν" στους παρευρισκόμενους κάποιες από τις εικόνες της έκθεσης.

Στο στήσιμο των φωτογραφιών της έκθεσης και στα δρώμενα συμμετείχαν οι μαθητές: 

Κωνσταντίνος Αναστασόπουλος, Κωνσταντίνα Καραγιαννάκη, Δέσποινα Κοτσώνη, Εράλια Κατσακιώρη, Κωσταντίνος Κωνσταντινίδης, Πωλίνα Μανωλοπούλου, Ιωάννα Μετάι, Μαριάννα Μιχαλέττου, Αργυρώ Παναγιωτοπούλου, Ανδρέας Παπαδόπουλος, Ειρήνη Νακοπούλου, Δήμητρα Σούρα, Σμαράγδα Φωστιέρη, Νόνα Χαρουτιουνιάν, Γιώργος Χατζηχαραλάμπους.

Η καθηγήτρια - φιλόλογος  του σχολείου μας Τρισεύγενη Πασχάλη συμμετείχε στα δρώμενα, απαγγέλοντας το ποιήμα του  Νικηφόρου Βρεττάκου,  "Ένας στρατιώτης μουρμουρίζει στο Αλβανικό μέτωπο".

     

 

Την επιμέλεια της εκδήλωσης είχε η καθηγήτρια Βασιλική Μηλιώνη.

 

Το σχολείο μας συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό  έργο "STEMforYouth" - Νέοι τρόποι προσέλκυσης νέων στην Επιστήμη και την Τεχνολογία.

http://www.stem4youth.eu/

Τι είναι το STEMforYouth; 

Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό έργο που υλοποιείται με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ 2020 της Ε. Ε. για την Έρευνα και την Καινοτομία (υποπρόγραμμα Επιστήμη στην Κοινωνία μαζί με την Κοινωνία). Δέκα εταίροι από έξι χώρες συμμετέχουν στο έργο με συντονιστή το Πολυτεχνείο της Βαρσοβίας.

Βασικοί Εταίροι είναι:

  • Το Ίδρυμα Ευγενίδου και η μη κερδοσκοπική εταιρεία Research Paths από την Ελλάδα
  • Το Πολυτεχνείο της Βαρσοβίας από την Πολωνία
  • Το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, το Ανοικτό Πανεπιστήμιο της Καταλωνίας και το Πανεπιστήμιο της Κανταβρίας από την Ισπανία
  • Το Ίδρυμα Umberto Veronesi από την Ιταλία
  • Το Ινστιτούτο Jozef Stefan και το Ινστιτούτο IRSA  από τη Σλοβενία
  • To Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Οστράβα από την Τσεχία

Το έργο ξεκίνησε τον Μάιο 2016 και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο 2018. Το STEMforYouth έχει ως στόχο να παράγει μια διεπιστημονική σειρά μαθημάτων παρουσιάζοντας βασικές προκλήσεις από τις Θετικές Επιστήμες για να υποστηρίξει τους νέους μαθητές και μαθήτριες ηλικίας 13-18 ετών.

Το περιεχόμενο του έργου  θα οργανωθεί σε 6 επιστημονικούς κλάδους: Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Αστρονομία, Εφαρμοσμένη Μηχανική και Ιατρική και μία διεπιστημονική ενότητα "Επιστήμη του Πολίτη (Citizen Science) στα σχολεία".

Για κάθε επιστημονικό κλάδο, θα αναπτυχθούν 7-9 προκλήσεις μέσω των πρακτικών εφαρμογών τους και της επιρροής τους στην καθημερινή ζωή. Οι δραστηριότητες του έργου θα αναδείξουν τις δεξιότητες και ικανότητες που μπορούν να αναπτυχθούν μέσω της εκπαίδευσης των Θετικών Επιστημών (STEM), και τον τρόπο με τον οποίο αυτές ανταποκρίνονται στις μελλοντικές ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς εργασίας. Ως αποτέλεσμα, το έργο θα παράγει μια ολιστική άποψη για τις παραπάνω επιστήμες και για τα χαρακτηριστικά των θέσεων εργασίας που συνδέονται με αυτές τις επιστήμες, ώστε να βοηθήσει τους νέους να λάβουν συνειδητές αποφάσεις για την μελλοντική σταδιοδρομία τους.

Το Ίδρυμα Ευγενίδου είναι υπεύθυνο για την ανάπτυξη 7 προκλήσεων στους ακόλουθους τομείς της Εφαρμοσμένης Μηχανικής: Επιστήμη Πολιτικού Μηχανικού, Μηχανολογία, Ηλεκτρολογία, Αεροδιαστημική, Ναυπηγική, Μηχανική Περιβάλλοντος και Ρομποτική. Ο στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους μαθητές/τριες στην διαδικασία σχεδιασμού για την επίλυση προβλημάτων της καθημερινής μας ζωής. Οι νέοι μαθητές/τριες θα πρέπει να αποκτήσουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και να αυξήσουν τις γνώσεις τους, όσο το δυνατόν νωρίτερα στη ζωή τους προκειμένου να ετοιμαστούν αποτελεσματικά για ένα συναρπαστικό, αλλά εξίσου προκλητικό μέλλον.

Ως εκ τούτου, οι μαθητές θα μάθουν την διαδικασία σχεδιασμού μέσα από μια σειρά βημάτων και πώς αυτή εφαρμόζεται ενώ εξασκούνται σε διάφορες προ-σχεδιασμένες προκλήσεις. Κάθε πρόκληση θα αναδείξει πώς λειτουργεί το κάθε βήμα της διαδικασίας: την πρώτη ανάλυση και την κατανόηση του συνολικού προβλήματος, τη διαίρεσή του σε υπο-προβλήματα, την εύρεση των κατάλληλων υπο-λύσεων και τον συνδυασμό αυτών σε μια τελική λύση. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές ενθαρρύνονται να σκέφτονται δημιουργικά, να κάνουν πρακτική εφαρμογή των γνώσεων που έχουν αποκτήσει για να λύνουν προβλήματα προκειμένου να κατασκευάσουν κάτι νέο, όπως υδραυλικοί βραχίονες, ανεμογεννήτριες ή ένα ηλεκτρικό σκουπάκι.

Επίσης, το Ίδρυμα Ευγενίδου σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης (εταίρος) θα υλοποιήσουν ένα συλλογικό επιστημονικό πείραμα με την συμμετοχή μαθητών/τριών στο πλαίσιο της διεπιστημονικής ενότητας «Επιστήμη του Πολίτη στα σχολεία». Βασικά θέματα έρευνας θα είναι η ανθρώπινη κινητικότητα, οι μηχανισμοί λήψης αποφάσεων, και κοινές ανθρώπινες συμπεριφορές.

 

To 4o ΓΕΛ Παλαιού Φαλήρου για 2η φορά φέτος συμμετείχε στο Athens Science Festival 2017, στο πλαίσιο πολιτιστικού προγράμματος που υλοποιείται στο σχολείο μας με τίτλο "Δρόμοι της Επιστήμης: Γοητευτικές Ιστορίες Ηλεκτρισμού". Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, σχεδιάστηκε ένα διαδραστικό βιωματικό παιχνίδι   με φαντασία και δημιουργικότητα και έγινε η αφορμή να επικοινωνήσουν η επιστήμη (Φυσική) με την τέχνη και την ιστορία της επιστήμης, τα ιστορικά ντοκουμέντα με τη φαντασία, το πείραμα με το παιχνίδι.

Την Παρασκευή 31 Μαρτίου 2017 παρουσιάσαμε στην ενότητα "Εργαστήρια για παιδιά" τις

" Γοητευτικές Ιστορίες Ηλεκτρισμού" 

Οι μαθητές των σχολείων που μας επισκέφτηκαν, με τη βοήθεια μιας ιστορίας και ενός χάρτη που κατασκευάσαμε, προσπάθησαν να γνωρίσουν τον κρυμμένο κόσμο και τη δύναμη του ηλεκτρισμού που λειτουργεί αδιάκοπα περισσότερο από 13 δισεκατομμύρια χρόνια. Έλυσαν διασκεδαστικούς και επιστημονικούς γρίφους, περιηγήθηκαν στο "Δωμάτιο των Πορτρέτων" των επιστημόνων, ανακάλυψαν μυστικά κρυμμένα σε βιβλία, παρακολούθησαν "Σταθμούς" της ιστορίας  του ηλεκτρισμού με τη βοήθεια των πειραμάτων,  στα "Εργαστήρια των κατασκευών" γνώρισαν πως να φτιάχνουν όργανα και συσκευές από απλά καθημερινά υλικά,  ... η Φυσική έγινε παιχνίδι. 

Πειράματα μαγνητισμού και στατικού ηλεκτρισμού, το πείραμα του Oersted, το πείραμα της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής του Faraday, το πείραμα απόδειξης του νόμου του Ohm, η ηλεκτροστατική μηχανή Wimshurst, το δοχείο Leyden, αγωγοί και μονωτές,  η βολταϊκή στήλη, ηλεκτροσκόπια, πυκνωτές, ηλεκτρομαγνήτες, ηλεκτροκινητήρες, ένα ηλεκτρικό σκουπάκι, αλλά  και το πηνίο Tesla συμμετείχαν ως ... βοηθοί τους.

Δημιουργοί  των "Γοητευτικών Ιστοριών Ηλεκτρισμού" οι καθηγήτριες Βασιλική Μηλιώνη και Πολυξένη Σίμου, αλλά και οι μαθητές του σχολείου μας: Μαρία Αναστασίου, Γιώργος Γελαδάκης, Τάσος Δερβίσογλου,  Πάνος Ευαγγελόπουλος, Δήμητρα Καφούση, Διονυσία Κοκκόλη, Νίκος Μαμαλούκος, Πωλίνα Μανωλοπούλου,   Φραγκίσκος Μαυράκης, Ιωάννα Μετάι, Κατερίνα Μηνακάκη, Μαριάννα Μιχαλέττου,  Αναστασία Μπαχτσεβάν, Πηνελόπη Μπούντα, Ειρήνη Νακοπούλου,  Κωστής Ορφανόπουλος, Γιώργος Ξενικάκης, Αργυρώ Παναγιωτοπούλου, Ανδρέας Παπαδόπουλος, Ναταλία Παπαδοπούλου, Κλειώ Παραδείση, Άννα Περάματζη, Ειρήνη Σεναρέλη- Σινάρη, Δήμητρα Σούρα, Εύα Τσιρούκη, Γιώργος Χατζηχαραλάμπους.  

Τους μαθητές συνόδεψαν στην Τεχνόπολη, οι καθηγήτριες Βασιλική Μηλιώνη, Πολυξένη Σίμου και Παναγιώτα Κοντογεωργάκου.